lunes, 29 de junio de 2009

5 opinions versus una luenga

1. Elena Chazal. Escritora en baixorribagorzano.

La ortografía en aragonés no tiene que ser tan rariza que provoque la risa.

Nos vamos acercando, progresivamente, a la ortografia que propone la Sociedad Lingüística aragonesa que es muy etimológica y razonable. Así que veréis que hay diferencias entre la novela y el libro de relatos. Ahora se acerca más al catalán, pero se lee con ligereza. Por ejemplo escribimos la “t” en “ciudat”, aunque no suene, y las “erres” en los infinitivos como “va a venir”, aunque tampoco suene. Los imperfectos terminan en “v” en lugar de en “b”.

Para la gente de Ribagorza ha sido muy buena la creación de esta sociedad porque no nos acabábamos de identificar con otras academias ya que en esta zona conservamos de forma viva el aragonés.
Fuen: rondasomontano.com


2. José Sanmartín. Escritor en benasqués.

Tengo oído que el Profesor José Antonio Saura, recientemente ha publicado una Gramática muy completa.
Es verdad, pero es demasiado técnica y no todos están/estamos de acuerdo.

Considero la lengua pirenaica [o benasqués] más viva. La hablan muchos más de los que la escriben. Con todo, no sé si pasarán de unas 500 personas, mayores en general.

Todos los contactos entre los diferentes dialectos pirenaicos serán bienvenidos. Sí, sería bueno consensuar el aragonés oficial. A mí no me convence el aragonés normalizado, al que considero una mezcla amorfa de lenguas vernáculas.

Fuen: Guayente


3. José Antonio Saura. (Profesor d'a Universidad de Zaragoza).

Tabé i hei interesos de promoción personal y editorial a isto món del neoaragonés. Pero sobre tot, lo que i ha habeu a lo llargo de istos 30 ans ye una considerable mediocridat, tanto dende una perspectiva científica coma literaria.

Les lluengues son neutres, pero a vegades se’n fa un uso instrumentalizau con tal de creixer políticament y al prèu que sigue. Tots sabem quin partido político està tradicionalment vinculau a la “fabla”.


La “fabla aragonesa” que ye una tentativa urbana de fa uns 30 ans de construir de modo totalment artificioso y, sobre tot, incoherent.
Fuen: Guayente

4. José Luis Mendívil (Profesor d'a Universidad de Zaragoza).
No sólo no me considero un experto en lingüística aragonesa, sino que ni siquiera soy un buen conocedor de la historia y cultura de Aragón, y mucho menos de la Ribagorza.

Claro que si yo mismo admito que no soy un experto en lingüística aragonesa, es lícito que se pregunten qué pinto en un coloquio sobre la problemática y futuro de las lenguas de Aragón y con qué derecho voy a hablarles sobre si es posible, y hasta necesario, un único aragonés.
En este caso no diré que un aragonés común es imposible, pero sí que es innecesario e igualmente contraproducente.



Fuen: iste ye un atro texto d'ixe que publicó fa bel tiempo. Lo podez disfrutar aquí. No tiene garra desperdizio.

5. Onset (Ursus arctos)

En a recuperazión de l'aragonés ha de dar-se un dople prozeso, que s'ha de fer de bez. La uno ye a conzienziazión d'a chen que encara lo parla y que no sabe que charra una luenga, nomás se crei que charra 'basto', 'fiero' u 'mal'. No fa guaire fue testigo en un lugarón d'o Semontano que tres u cuatre lolos se'n rediban d'un altro -más choben- porque eba dito "¿quién ha feito iche tejau?" y "ya biene ra boira preta". Si encara güe (sieglo XXI) bi ha chen que desconox de tot que parla una altra luenga y, antiparte, o que ye más grau, a conzienzia ye negativa, no i hai cosa a fer. Cosa. Sin parladors (conzienziatos) no bi ha cosa a fer. Y sin parladors no i hai luenga. Son els qui han de legar a luenga enta o futuro. A els son a qui cal combenzer de recuperar a luenga y de parlar-la. Fa poquet se daba a conoxer que nomás o 3% -d'un total de 300- d'os ninos d'un colechio de Graus parlan en aragonés y toz els mayors de 9 añez. Sin ninos no i hai luenga. Ixe ye (a fin) o futuro. Ixo, cal remerar-lo, ye an que se (ixa zona) charra más.

Por altra man, ye nezesario que s'estudie l'aragonés de toz os cabos antes no quede ni un sacre. Ixo implica replegar, como buens ereus de Saroïhandy, d'as bocas d'os biellez as parolas, as frases, a onomastica, as adibinallas, os romanzes... No i hai guaire tiempo (bels 10 u 15 años, como muito). Emos de tener bien dreitos y apatrusquiatos os alazez pa dimpués fer una casa fuerte y legar a os fillos y a os suyos fillos a luenga -pura- que se parló dica no fa guaire. Asinas se salba l'asturiano -y l'ha feito l'aranés-.


Bi ha muitas más opinions -buena cosa-... qui quiera la puede dixar aquí.

6 comentarios:

Manuel Trujillo Berges dijo...

Pues a mia opinión ye que sin uns regles comuns no bi ha pas, de luenga aragonesa. Totas as luengas an feito ixa normatibizazión, en un sentito u en atro, con as suyas correzions e incorrezions, dende o castellán á o ruso, en pasando por luengas más amanatas como o catalán, o franzés u mesmo l'oczitán. ¿porque l'aragonés ha d'estar diferent?. En pasar 20, 40 u 50 añadas, dengún recordará istas luitas por imponer as suyas trazas de beyer a luenga...

Joan deu Peiroton dijo...

Nosautes gascons avem besonh que l'aragonés, lengua sòr de la nosta, sia viu, parlat e escriut. Qu'ei important d'aver ua lengua aragonesa unificada e codificada, mès qu' ei tant important de preservar e de parlar totas las varietats.
La grafia? N'ei pas tan importanta tà jo, mès tota lengua n'a ua, e non cau pas que cada un escriga a la soa mòda. Aquò vau tau gascon, o l'occitan, coma l'aragonés.

felquera dijo...

pero no has dato la tuya opinión sobre la grafía :)
Tema compleixo con el que nos provocas, més propio de charrar-lo en un coloquio que no pas con comentarietz escritos. Salut.

felquera dijo...

Per cierto, el que fa Mendívil no tiene nombre, u sí: ixaburito.

Onset dijo...

Tos agradexco a os tres que opinez, Manuel, Joan y Felquera.
Coinzido en o interés por o fren común, d'a unidá que postula Manuel. Pero en tot caso, l'aragonés, por as causas que siga, encara que bien conoxitas, ye diferén a toz os de demás.

Joan, o problema de l'aragonés ye que por cada begata ye menos parlato y, por tanto, menos bibo. Una d'as soluzions ye a unificazión y a codificazión, pero muitos elementos u poders son en cuentra. A Universidad de Oviedo, por exemplo, no fa mica la tana a la normalizazión de l'asturiano.

Felquera, que en yes de 'pillín'. A mía opinión sobre a grafía la he tenito siempre igual -no ha cambiato nunca- y qui me conox ya sabe cuál ye. Pero ye ixo, nomás que una opinión, sin garra traszendenzia. Por altra man, yo ya he meso as prioridaz. Por exemplo zito que ye muito grau que no bi ha GARRA nino menor de 9 años d'ixe colechio de Graus que parle ribagorzano. Isto ye asinas de claro: ixo ye a fin d'a luenga, no'n queda guaire. E. Chazal, que ye d'a zona, ni lo nombre en a suya entrebista. Talmén no le dé importanzia. Cadagún lo bei d'una traza diferén.

En tot caso no he dixato que ubiertas as puertas d'o blog a qui querese partizipar-ie (igual se me'n daba que s'emplenase de 20 comentarios anonimos que con nombre, siempre -ye de dar- que siga con respeto).
Prou que ye millor de tratar-lo en un debate que no pas fotendo tres frases. O mesmo abrían d'aber feito as personas d'as que he quitato ixas opinions.

O de Mendívil tiene cualques nombres. Pero, en tot caso, cal reconoxer o que el mesmo diz: desconox a realidá lingüistica, cultural e istorica aragonesa. Asinas de claro. Más que más, ye bueno porque beyemos por qué y quí lo combidó a ixa trobada y con qué intereses. Amás sin que el pare cuenta podemos saber datos implizitos sobre quí le informa.
Regular que si le preguntan a ixe siñor quí ye Veremundo Méndez u Cleto Torrodellas se piensa que son chugadors de fútbol: Méndez de River Plate y Torrodellas de Corintias. Ixos son os suyos argumentos: desconoximiento de tot y pseudo-argumentos que barrachan o ridiculo y o politico. Talmén le fería onra leyer -si lo conox- a un tal Metzeltin, Fernández Rei, Moreno Cabrera...

Bi ha tres u cuatre opinions más que completarían prou bien iste zerclo, pero las guardamos (que no alzamos).

A la finitiba, asinas ye iste país.

"O zagal de Molinero l'arco" dijo...

Yo continare charrando "fiero",continare con as terminazions en "au" o "iu".. (ye o que siempre e sentiu),pero s'a de normalizar a luenga, ye preziso fer gabillas, de contras o grano quedara esparziu por tierra y perderemos a cosecha.